Spelt-vilja

Ravinto, lisäravinteet ja reseptit

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

Spelt-vilja

ViestiKirjoittaja peesu » To Elo 28, 2008 5:42 pm

Uusimmassa bodauksessa oli juttua speltistä. Olin taas vähän mainonnan uhri ja pitihän sitä kaupasta ostaa :oops:
Ostin Sunspelt täysjyvähiutaleita ja puuroa niistä meinasin kokeilla. Saa nähdä onko makua yhtä auvoisa kuin tattareissa (joita aikanaan kanssa tuli mainonnan seuraksena testattua). Tattarit siis saa mun puolesta jäädä kaupan hyllyyn vaikka kasvaan koiranputkea
:?
Mut onko kellään kokemuksia tosta speltistä?
http://www.sunspelt.fi/spelt.htm

Kukka
Aktiivi Jäsen
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 8:45 am
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Kukka » To Elo 28, 2008 7:36 pm

Ostin taannoin blenderin ja sen jälkeen heti spelttisäkin, tarkoituksena tehdä megaterveellisiä tuorepuuroja erilaisista viljoista ja siemenistä jne. Okei, tavoite ei toteutunut koska en osannut tehdä tuorepuuroa - ja nyt olen käyttänyt spelttiä tasan kerran tehdessäni itse mysliä.

Kokemuksia ei siis sen paremmin ole (miksi siis kirjoitan tätä ylipäätään :roll: ) - ainakaan mitään muuta kehuttavaa, kuin että muesliin se sopii vallan mukavasti. Mutta mitä lehdessä "luvattiin"? Mitä sen pitäisi tehdä / saada aikaan / mikä on speltissä SE juttu? Jos siitä on hyötyä, tyhjennän säkin heti naamaan. :D

Edit: Tuossahan ne lupaukset oli linkin takana. :oops: No, mutta mitä lehti lupasi? Jotain vielä enemmän?

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » To Elo 28, 2008 7:49 pm

Ei mitään sen ihmeellisempää luvattu kuin tuossa laittamassani sunspeltin linkissäkään. Ainahan se sykähdyttää heti kun puhutaan että enemmän proteiinia :lol:
No joo, itse nyt lähinnä ainaiselle kaurapuuron kiskomiselle etsin vaihtelua. Ainoo et tosta speltistä en mitään minuuttimikropuuro-ohjetta löytänyt. Noitten mulla olevien hiutaleiden ohjeen mukaan puurossa menee n. 25min. et se on aika haaste mun kaltaiselle "jaakkokolmoselle".
Vaikka ei ne Kukka sunkaan proteiinipatukat (home-made) ihan tuubiin tainnut mennä :lol:

marks
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1195
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 11:58 am
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

ViestiKirjoittaja marks » Pe Elo 29, 2008 8:56 am

Peesu, tuo sun avatar vaikeuttaa keskittymistä itse tekstiin :)

Eikös jostain marketeista saa myös spelttihiutaleita. Me ollaan joskus kokeiltu, ihan ok mutta en ole mitään järisyttävää vaikutusta huomannut.

Kukka
Aktiivi Jäsen
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 8:45 am
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Kukka » Pe Elo 29, 2008 9:36 am

marks kirjoitti:Peesu, tuo sun avatar vaikeuttaa keskittymistä itse tekstiin :)


Allekirjoituksesta nyt puhumattakaan. :shock:

Spelttiä saa varmasti Prismasta ja mistä vaan, käsittääkseni vähän eri muodoissakin. Kokonaisena ja jauhettuna?

Mars
Viestit: 69
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 2:33 pm

ViestiKirjoittaja Mars » Pe Elo 29, 2008 11:27 am

Kukka kirjoitti:---koska en osannut tehdä tuorepuuroa---

"Sekoita kaikki aineet hyvin keskenään ja anna turvota joko huoneenlämmössä tai jääkaapissa."

Ootko varma?
Kettlebells for Dummies

Kukka
Aktiivi Jäsen
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 8:45 am
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Kukka » Pe Elo 29, 2008 12:57 pm

Mars kirjoitti:
Kukka kirjoitti:---koska en osannut tehdä tuorepuuroa---

"Sekoita kaikki aineet hyvin keskenään ja anna turvota joko huoneenlämmössä tai jääkaapissa."

Ootko varma?


Olen. :roll: Tai no joo, ehkä odotin liikaa - suurta ja rapsakkaa makuelämystä - mutta sainkin aikaiseksi kasan värikästä limaa. Pitää varmaan antaa tuorepuurolle uusi mahdollisuus. 8)

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » Pe Elo 29, 2008 1:25 pm

No niin, nyt on puurot testattu ja iloisesti yllättynyt mausta. Ei todellakaan mitään tattarin veroista ätläkkää liisteriä vaan ihan herkullisen makuista puuroa. Siihen vähän vielä sokeritonta mehukeittoa ni ai jai... Hyvää on.

Puolitin siinä paketissa olevan keitto-ohjeen eli siitä tuli 1/2 litraa puuroa. En tiiä, kai se alkuperäinen ohje on 4:lle ja toi tekemäni 2:lle mut yksin mä sen kuitenkin kippasin.

Kyllä tota ton paketin keittelee helpostikin että ei tarvii roskiin vinttaa.

Anna
Aktiivi Jäsen
Viestit: 561
Liittynyt: Ke Marras 21, 2007 9:51 am
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Anna » La Syys 27, 2008 11:47 am

Mä en oo koskaan ite tehnyt spelttipuuroa, mutta syönyt kylläkin useamman kerran ja kyllä se on mun lempipuuroa, jos mannaa ja suklismannaa ei lasketa. 8) Omppusoseella, nam!

jurikakka
Viestit: 1
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 7:28 pm

Spelt

ViestiKirjoittaja jurikakka » Su Tammi 31, 2010 7:37 pm

On olemassa myös spelt makarooneja (sunspelt) on ihan hyviä ja mukavaa vaihtelua tavallisiin makarooneihin. Ei välttämättä löydy tavan marketista...


Palaa sivulle “Ravinto ja painonhallinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa