LIIKAA "LIITTOJA"

Yleistä höpinää.

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

Lasse Pajunoja
Viestit: 85
Liittynyt: La Huhti 25, 2009 9:27 am

LIIKAA "LIITTOJA"

ViestiKirjoittaja Lasse Pajunoja » Pe Touko 11, 2012 12:10 pm

Voimanoston nykytilanne.

Paljon on muuttunut siitä, kun aloitin tämän harrastuksen kilpailumielessä mitään mistään tietämättä 2002.

Liittoja oli suomessa tällöin 02 karkeasti 2 (kaksi) SVNL ja FPO.
Eli amatöörit ja ammattilaiset.

Molemmissa liitoissa nostettiin varusteilla ja molemmissa liitoissa järjestettiin osanotaja määriltään ja tulostasoltaan laadukkaita kisoja.

Mutta, koska molemmissa näissä liitoissa nostettiin varusteilla alkoi lajin parissa kuohua mietintä siitä kuka on oikeasti vahvin. Kuka nostaisi eniten ilman tukevia varusteita. Tälle uudelle vanhalle asialle raaka voimanosto löytyi puuhamiehet ja näitä kilpailuja alettiin järjestää kesällä 2002 Raw Power Ryn toimesta.

Toiminta kaikissa näissä organisaatioissa oli jokseenkin nykytilanteeseen nähden sopuisaa ja jos ei ollut niin toimintaa pyrittiin kehittämään saman "liiton" sisällä parempaan suuntaan. FPO ssa toimi muutamia hyvin vahvoja auktoriteetteja. Ammattailais voimanoston suomeen "rantauttaja" ja muutamia todella menestyksekkäitä ja kovia nostajia lajin keulakuvina suomessa edustaen ammattilaisvoimanostoa.

Ainoastaan suomen tilaa katsottuna tällöin oli siis mahdollista kilpailla todella tasollisesti laadukkaissa kilpailuissa kummalla puolella halusi.

Tilanne taisi olla hyvä niin kauan kun business ja riidat pilasi koko hienon lajin ammattilaispuolella ja alkoi pikkuhiljaa tulla kuppikuntia. Vahvat auktoriteetit ja niiden kannattajat jakautuivat eripuolille ja loput olivat sinne tänne sinkoilevia PROlaisia ja SVNL jatkoi omalla tasokkaalla lahjomattomalla linjallaan.

Raw Power Ry tarjosi kuitenkin vaihtoehdon. puolueeton ja lahjomaton linja ja raaka voima. Ei liittoja, ei riitoja ja kaikki päätäntävalta perustajilla. Ja se oli hyvä niin. kaikille sama. opettaja käski ja oppilaat tottelivat tai pysyivät poissa. Businesta ei tehty vaan nostettiin rautaa ylös ilman varusteita ja puhtailla suorituksilla - ilman selittelyjä.

Niin jatkui monta vuotta ja kilpailujen kiinnostus kasvoi ja samalla kilpailujen taso.

Kunnes eipäs kelppaakkaan pitää jälleen uudistua. pitää tarjota vaihtoehtoja tulee GPA RAW ja tulee IPA RAW.

Ja kysymys kuuluu minkä takia? Ja onko näille tarvetta? Vai onko kysymys muutaman kenekään muun tahtoon taipumattoman vastalause - mä en enää pelaa noiden kanssa. Mä perustan "oman" liiton ja ainakin mun kaverit tulee nostaan sinne.

Mielipiteeni on, että suomeen ei enää saada laadukkaita kisoja aikaan. Koska nostajat ovat niin eri kuppikuntiin jakautuneita. Ei RAW puolelle eikä oikein varuste puolelle koska riitojen takia henkilökemioissa parhaat nostajat eivät kisaa samassa kisassa. tämä on helvetin valitettavaa.

Ottakaa kantaa ja ilamiskaa rehellinen mielipiteenne mitä pitäisi tehdä lajin eduksi tässä maassa.

Tässä oma henkilökohtainen kenekään persettä koskaan ikinä nuolematon mielipiteeni tästä asiasta.

Avatar
Frodo
Aktiivi Jäsen
Viestit: 2950
Liittynyt: La Helmi 19, 2005 12:08 am
Paikkakunta: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja Frodo » Pe Touko 11, 2012 6:45 pm

Lasse, en olis osannut ilmaista sitä noin hyvin ja olet ihan oikeassa.

FPO voimanosto SM 16 nostajaa ja WPC SM viikkoa myöhemmin 12-13 nostajaa nämä siis varustenostajia... Mitä tekee sit IPA?
Vain tulevaisuus sen näyttää.

Ei tässä voi olla kuin huolissaan tästä tilanteesta, mutta riitaa en haasta enkä lyö kapuloita minnekkään ja jopa jostain yhteistyöstäkin tullaan varmaan keskustelemaan, mut mitä se ees vois olla... en tiedä.

FPO PJ T Haaparanta

Anne S. Heikkilä
Viestit: 272
Liittynyt: Ma Kesä 21, 2010 11:52 am
Paikkakunta: MASKU

ViestiKirjoittaja Anne S. Heikkilä » Pe Touko 11, 2012 9:39 pm

Suomen parhaat ammattilaisliitot ovat mielestäni FPO ja WPC.
Huomauttaisin, että näissä liitoissa järjestetään myös RAW-kisoja ja ylläpidetään RAW-tilastoja, kansainväliselläkin tasolla.

FPO:n ja WPC:n säännöt ovat keskenään samanlaiset (korjatkaa jos olen väärässä :roll: ), joten treeneissä ei tarvitse huomioida tätä seikkaa ja tavoitteet voi näin ollen asettaa kumpaiseenkin kisakalenteriin.

Kyseiset 2 liittoa riittävät ihan varmasti tämän kokoiselle pienelle valtiolle  :tock:
Jos parannettavaa on niin mielestäni määrä ei korvaa/paranna laatua (tarkoitan tällä uusia liittoja). Parannusehdotuksena näkisin, että kansallisia kisoja kyseiset liitot voisivat järjestää enemmän ja hajautetummin esim. Turun seudullekin ;) Kyseinen kisojen ja niiden sijainnin puutteellisuus voisivat olla yksi syy ja seuraus, miksi aktiivisia lajin harrastajia rantauttaa Suomeen uusia liittoja.

P.S Liiton tasoa tarkastellessa tulee muistaa myös millaisissa karkeloissa SE, EE ja ME tuloksia tullaan hyväksymään. IPF toimii hyvänä esimerkkinä tämän suhteen :)
"Strength does not come from winning. Your struggles develop your strengths. When you go through hardships and decide not to surrender, that is strength."
- Arnold Schwarzenegger

Avatar
frifeldt
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1009
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 12:39 pm
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja frifeldt » La Touko 12, 2012 9:00 am

Kisojen sijainti ei ole ikinä este, JOS HALUAA KILPAILLA.

(esim.) Vahvamies touhuissa on enemmän sääntö kuin poikkeus että kisamatkaa ei kerry alle 200:dan kilometrin. En edes halua miettiä mitä olen uhrannut rahallisesti tähän lajiin vain siksi että haluan kilpailla. :)

Mitä noihin liittoihin tulee, niin olen jäävä sanomaan mitään WPC:n tai FPO:n liitto touhuista koska en ole niihin perehtynyt tai niiden kisoissa koskaan nostanut. RAW power ry:n kisat sen sijaan ovat AINA olleet hyvin järjestettyjä ja hyvällä tasolla höystettyjä, ja on surullista jos nämä kolme liittoa eivät Suomeen riitä. Tai mulle riittäis kyllä ihan toi RAW power:kin..

Avatar
Somppi
Aktiivi Jäsen
Viestit: 871
Liittynyt: Su Huhti 04, 2004 10:04 am
Paikkakunta: Saloinen

ViestiKirjoittaja Somppi » La Touko 12, 2012 9:35 am

frifeldt kirjoitti:Kisojen sijainti ei ole ikinä este, JOS HALUAA KILPAILLA.

(esim.) Vahvamies touhuissa on enemmän sääntö kuin poikkeus että kisamatkaa ei kerry alle 200:dan kilometrin. En edes halua miettiä mitä olen uhrannut rahallisesti tähän lajiin vain siksi että haluan kilpailla. :)
.


Samaa mieltä mut mulla nuo kilometrit vaan tahtoo olla aina lähempänä 1000 kilometriä/per kisa!!! mut silti yritetää kulkea joka kisa mihin perse riittää :) "rakkaudesta lajiin" niinku jotku sanoo ja ja niitä kokemuksia ei voi rahalla mitata :)
Nuista liitto hommista en ole jaksanu kiinnostua tai välittää pätkääkään vaan nostan niisä kisoisa misä haluan, niillä säännöillä millä ny sattuu kyseisesä kisassa olevan. Harmi vaan et nuita "kuppi"kuntia on syntyny niin ei saada kaikkia nostajia samoihin kisoihin. Kuitenki on hyvä et nuita kisa järjestäjiä alkaa ny oleen ja on varustekisoja ja ilman ja siltä väliltä! kaikille löytyy kyl sopiva. mut miksi joka kisalla pitää olla joku oma liitto??? mut totta nuihin liittohommiin on joku tosi järkevä syykin mut mulle ny on aivan sama mikä se on kulen kuitenki niissä kisoissa misä haluan ja niillä säännöillä mitkä kisajärjestäjä on ilmottanu!!! Ja ei sitä koskaan saa selville kuka meistä on oikeesti vahvin!!! aina löytyy selityksiä miks toinen tekee kovemman tuloksen. nostetaan kisa kerrallaan ja kilpaillaan kisan voitosta eikä siitä kuka on vahvin!!! kaikki me ollaan vahvoja jotka sinne lavalle on uskaltanu nousta!!!!! Terveisin täältä peräkylältä mistä ei ole kulkuyhteyksiä mihinkää sivistykseen misä yleensä kisat järjestetää :D :D
-- Sponsored by Jari BULL Mentula --
-- BODY ACTION --
-- FITFARM --

Anne S. Heikkilä
Viestit: 272
Liittynyt: Ma Kesä 21, 2010 11:52 am
Paikkakunta: MASKU

ViestiKirjoittaja Anne S. Heikkilä » La Touko 12, 2012 10:16 am

frifeldt kirjoitti:Kisojen sijainti ei ole ikinä este, JOS HALUAA KILPAILLA.


Joillekin kisojen sijainti on este (tätäkin on kuullut puhuttavan) ja raha rajoitteena. Kyseessä kuitenkin on vain harrastus.
"Strength does not come from winning. Your struggles develop your strengths. When you go through hardships and decide not to surrender, that is strength."

- Arnold Schwarzenegger

Lasse Pajunoja
Viestit: 85
Liittynyt: La Huhti 25, 2009 9:27 am

ViestiKirjoittaja Lasse Pajunoja » La Touko 12, 2012 10:27 am

Alkuaikoina FPOssa joutui ainakin openissa oikein taistelemaan arvokisapaikastaan. Ja nämä kisat olivat WPC:n kisoja. Myöhemmin olisko 04 jälkeen alettiin eriytyä arvokisojenkin osalta ja suuntautua GPC:n kisoihin. Jokainen pidempään lajissa mukana "ammattilaispuolella" oleva tuntee tämän lähi historian joten sitä on turha kerrata.

Mutta pointini on se, että ei ole olemassa varmastikkaan yhtään organisaatiota jossa jokainen siihen kuuluva olisi kaikista asioista samaa mieltä. Mutta jokaisen liiton kokoukset ovat sitä varten, että niissä voi jos saa suunsa auki ilmoittaa omia mielipiteitään.

Vertaan tätä suomen SVNL ulkopuolista voimanostoa nykyajan avioliittoihin. Jos joku pieni asia ei miellytä sitä niin siitä ei keskustella tarpeeksi ja taistella yhteisen linjan löytymiseksi liiton sisällä vaan heti erotaan ja perustetaan uusi. Niissä kun valinnan varaa on. Sen kun tilaa sertifikaatit ja muutama hyvä kaveri hallitukseen ja eikun kisoja järjestämään.

Ja laji on edelleen voimanosto. Eli aivan se sama laji kun siinä edellisessäkin liitossa. Muta taas tulee uusia ja uusia kirjain yhdistelmiä, jonka alaisuudessa toimitaan. Jonnekin tarvitaan jäsenmaksu ja jonnekin ei, että nostamaan hyväksytään.

Ja kilpailukalenteri sen kun täyttyy. Asiaa voidaan kaunistella juuri tuolla, että jokainen voi nostaa siellä liitossa jossa itse haluaa. Fakta on kuitenkin se, että se miksi näitä kirjain hirviöitä joiden alla voimanostoa harrastetaan tulee koko ajan tähän pieneen suomeen lisää ja lisää on se että harrastajat eivät tule toistensa kanssa toimeen.

Ja tämä on suorastaan säälittävää. Jokainen kun voi joskus katsoa myös itse peiliin ja miettiä omaa käyttäytymistään ja sitä toimiiko yhteisen hyvän vuoksi vai toteuttaako vaan omaa tahtoaan.

Miksi kisoja ei ole valtakunnallisesti ympäri suomea saman liiton taholta? syy on se että toinen paikkakunta riitetelaa toisen paikkakunnan kanssa ja niiden paikkakuntien "vahvimmat" auktoriteetit ovat laittaneet "oman" liiton kilpailut omalle paikkakunnalleen tai sen lähipiiriin.

kikkiin nostajiin nämä vahvat auktoriteetit eivät toki vaikuta, mutta suurinpaan osaan kyllä. Minä ainakin kilpailen tässä "liitossa" kun tämän liiton "ylläpitäjä" suomessa on mulle parempi kaveri kun tuon toisen liiton pitäjä. Tähän on tultu OMASTA MIELESTÄNI. Ja yhä vaan kärjistetymmin viime vuosien aikana.

On jopa ollut "hiljainen haista hitsi" nostaa muulla kun vain tietyn merkkisellä varusteella tietyissä kilpailuissa.

Vika on henkilökemioissa ei lajissa. Henkilökemiat ovat suurempi ongelma kun se tehdäänkö jalkakyykky pakittamalla vai monoliftillä.

Ja tällä asialle pitäisi jotain tehdä, jotta saadaan laadukkaita kilpailuja järjestettyä suurilla osanottaja määrillä samassa "liitossa". Jonkun on vaan tultava vastaan ja nieltävä hiukan omaa ylpeyttään. Mutta sitähän elämä on. Ja harrastushan on yhteinen voimanosto tai penkkipunnerrus.

Luulempa, että jokainen kuitenkin haluaisi myös kotimaassa vastasta ja kilpailua omaan sarjaansa. Tämä piiskaa aina venymään omissa suorituksissa. Ja mitä liittoihin ja kilpailujen järjestämis halukkuuteen tulee. Jokainen halukas ja halukkuutensa tarpeeksi voimakkaasti kokouksissa ilmoittaneen on varmasti aina saanut järjestettyä liiton kisat omalla paikkakunnallaan. Varmasti on kuitenkin kilpailujen järjestäjänkin mielekkäämpää järjestää kisoja joihin tulis myös nostajia ja myös sitä yleisöä.

Korjatkaa ihmeessä jos olen mielipiteelläni suuresti väärässä.

Lasse Pajunoja

sheiko
Viestit: 78
Liittynyt: To Helmi 08, 2007 10:03 pm

ViestiKirjoittaja sheiko » La Touko 12, 2012 10:49 am

Ihan helvetin hyvää pohdintaa Lasselta!

Mielestäni hommasta saa aika hyvän kuvan jos katselee eri järjestäjien kisojen tuloksia...
Se että jos jossain ns. raw liitossa voitetaan -110kg:n suomen mestaruus tasan 600kg:n yt:llä siteitä käyttäen ja toisessa kisassa jossa ei edes kisata "suomen mestaruudesta" 5-6 ukkoa painaa yli 700kg ilman polvisiteitä tai jos raw penkin maailman mestaruus voitetaan piikissä 180kg:n suorituksella.

Itse olen sitä mieltä että olisi kaikkien etu jos suomessa olisi SVNL, 1 pro liitto ja yksi liitto tai yhdistys joka järjestää raw kisoja (SVNL:n) lisäksi ja näihin kisoihin kaikki parhaat nostajat mukaan niin siinä se on!

Itse olen halunnut valita aina ne kisat joissa on kovin vastus ja haaste.

Olin muuten ipf:n raw SM kisoissa Kankaanpäässä huoltajana ja vaikka se touhu siellä melko konservatiivista ja paikoin lapsellistakin on niin kisat oli tunnelmaltaan yhdet hienoimmista joissa olen ollut Raw finaalien lisäksi ja taso oli noussut viime vuodesta tuntuvasti.

Janne Seppälä

Avatar
Somppi
Aktiivi Jäsen
Viestit: 871
Liittynyt: Su Huhti 04, 2004 10:04 am
Paikkakunta: Saloinen

ViestiKirjoittaja Somppi » La Touko 12, 2012 11:01 am

Nimen omaan Lasse laji on sama joka liitossa eli voimanosto!!! Eli eikö ole hyväksi ettei nostajat lähtis tohon liitto rumpaan mukaan vaan kulkisivat niissä kisoissa misä haluaa vähäkään välittämättä minkä liiton tai kenen järjestämä kisa on!! en minä ainakaa ole kiinnostunu nuista. ite olen nostellu monenki liiton järjestämissä kisoissa ja monen eri järjestäjän ja monien eri kilpailijoitten kans eikä ole ollu valittamista. Ja totta kai haluan et saatas kaikki saman katon alle nostaan mut se tuskin on koskaan mahollista. niinpä sen takia minä meen nostaan muitten kans enkä oota et muut tulee mun kans nostaan!! mut jos se ei ole yhteisen edun eteen päin viemistä niin sit perustan oman liiton ja jatkan nostelua ja kisailemista yksin täälä pohjosesa, tai voihan se olla et puhun tuo El Hemuelin mun liittoon jos lupaa ettei tule koskaan samaan sarjaan :lol: :lol:
-- Sponsored by Jari BULL Mentula --

-- BODY ACTION --

-- FITFARM --

Anne S. Heikkilä
Viestit: 272
Liittynyt: Ma Kesä 21, 2010 11:52 am
Paikkakunta: MASKU

ViestiKirjoittaja Anne S. Heikkilä » La Touko 12, 2012 11:24 am

Täysin samaa mieltä Lassen kanssa 8)

Juurikaan mainitsemiesi seikkojen takia en lähde kisaamaan kasvavaan liittojen viidakkoon, vaan pysyttelen tyytyväisenä siinä missä olen alunperinkin ollut, niin hyvässä kuin pahassa :wink:

Periaate on se, että sieltä ei mennä mistä aita on matalin. Jos kyseisten liittojen (WPC/FPO) ennätykset ja nostajat ovat parempia ja kovempia kuin minä, niin mikäs sen kivempaa kuin kisata kovatasoisessa liitossa :)
"Strength does not come from winning. Your struggles develop your strengths. When you go through hardships and decide not to surrender, that is strength."

- Arnold Schwarzenegger

Anna Karrila
Aktiivi Jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 4:58 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Anna Karrila » Su Touko 13, 2012 5:23 pm

Lassella on paljon hyviä pointteja. Pakko nyt kuitenkin tarttua siihen, että en ainakaan itse tyytyisi nostamaan pelkästään Raw Power ry:n kisoissa, koska niistä ei pääse etenemään mihinkään kansainvälisiin kisoihin. Täytyyhän lahjakkailla nostajilla olla kovissakin sarjoissa sen verran kunnianhimoa, että näkee Suomen ulkopuolelle.

Seppälän Jannen vastaus/ehdotus oli sinänsä ihan hyvä, että Suomessa pitäisi olla yksi amatööriliitto, yksi pro-liitto ja yksi raakaliitto. Olisi todella hienoa, jos mahdollisimman moni liitto pystyisi yhdistämään toimintaansa. Sen sijaan uusien liittojen tulostason mollaaminen on aika lapsellista. Kisat ovat kuitenkin olleet kaikille avoimet, eikä voittamista koskaan voi pitää häpeänä. Kiva tietenkin olisi, jos kaikki kovat nimet saataisiin koottua samoihin kisoihin, mutta kaikille kelpaavien kisojen järjestäminen ei taidakaan olla niin helppoa.

On mielestäni harmillista, että liitot (ainakin IPF) pyrkivät kaikin hyvän urheiluhengen vastaisin tavoin estämään urheilijoitaan kilpailemasta muiden liittojen alaisuudessa. Itse sain toissapäivänä Suomen voimanostoliitolta ilmoituksen kilpailukiellosta siksi, että osallistuin GPA:n SM-kisoihin, joissa oli mukana joku IPF:än kilpailukiellossa oleva henkilö. Reilua peliä olisi mielestäni antaa urheilijoiden kisata vaikka kaikissa liitoissa. Näin saataisiin suunnilleen sama kärkijoukko kaikkiin arvokilpailuihin. Ja huom. kärjen tasohan määrää kilpailun tason, ei osallistujamäärä :wink:

Varvas
Aktiivi Jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Syys 08, 2004 1:10 pm
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varvas » Su Touko 13, 2012 5:58 pm

Ja nyt Anna, kun sait kilpailukieltoa niin et voi mennä RP Ry:n kisoihinkaan. RP Ry:n säännöissä kuitenkin sanotaan ettei kilpailukiellossa oleva saa siellä nostaa.


IPA on jo alustavasti sopinut yhteistyöstä Raw powerin, (Esa Mattila) WPC (Ano Turtiainen) Kanssa.

Ano oli heti valmis rakentamaan yhteistyötä!
FPO:n kanssahan on neuvottelut kesken.
Ja GPA:n Kanssa saatiin uudet neuvottelut käyntiin.


Joten edes jonkun sortin Yhteistyö toivottavasti alkaa jokaisen edellemainitun kanssa.

Avatar
Frodo
Aktiivi Jäsen
Viestit: 2950
Liittynyt: La Helmi 19, 2005 12:08 am
Paikkakunta: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja Frodo » Su Touko 13, 2012 7:36 pm

Varvas kirjoitti:


IPA on jo alustavasti sopinut yhteistyöstä Raw powerin, (Esa Mattila) WPC (Ano Turtiainen) Kanssa.

Ano oli heti valmis rakentamaan yhteistyötä!
FPO:n kanssahan on neuvottelut kesken.
Ja GPA:n Kanssa saatiin uudet neuvottelut käyntiin.

.


Olen Varpaan kanssa ja myös Holvialan kanssa keskustellut puhelimessa yhteensä varmasti toista tuntia näistä yhteistyö yms kuvioista sekä puhúnut puhelimitse myös Ano Turtiaisen WPC ja Esa Mattilan RawPower kanssa tästä asiasta ja myönnän että olen kovasti kyseenalaistanut uuden liiton ja sen tarpeen näissä keskusteluissa.
Mutta mitä tulee yhteistyöhön niin tietääkseni RawPower eikä liioin Anokaan ole vielä mihinkään sopimukseen nimeään laittanut, eikä ole ollut missään neuvottelussa ollut ja FPO eli tässä tapauksessa minä puheenjohtajana ilmoitin heti että en ammu itseäni polveen vaan olen mukana kun pöytään istutaan porukalla ja mietitään mitä yhteistyötä voimme tehdä.

Yhteistyön rakentaminen alkaa silloin kun kaikki osapuolet istutaan samaan pöytään naamakkain ja sovitaan asioista ja vieläpä kirjallisesti, ennen sitä kaikki on tietenkin ollut vasta puheen asteella.


Jos tämä yhteistyö todella vie voimanostoa Suomessa eteenpäin niin en näe mitään syytä etteikö FPOkin voisi olla mukana, mut niinkuin sanoin, ensin keskustellaan ja neuvotellaan yhdessä ja silloin kun kaikki ovat paikalla ja sitten katsotaan hommaa eteenpäin.

Esa Mattila
Aktiivi Jäsen
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:05 pm

ViestiKirjoittaja Esa Mattila » Su Touko 13, 2012 8:43 pm

Otan esille Anon kirjoituksen vuodelta 2008 GoMetalin forumilla:
http://www.gometal.com/forum/viewtopic.php?t=483

Ano tuskin laittaa pahakseen jos laitan tähän linkin oleellisen tekstin copypastena:

...muutettaisiin FPOn toimintaa seuraavsti:

Nostajien ei tarvitsisi maksaa FPOlle jäsenmaksua lainkaan. FPOn toiminnan kulut maksaisi erinäiset tahot suomessa (wabdl, öpc, gpc,peräsuomen punnertajat, wpc,ym..) , jotka järjestävät kisoja ja ns. vuosimaksua vastaan saisi kisoilleen FPOn suomenennätysarvon. Näin jokaisen tahon (joka maksaa FPOlle vuosimaksun) kisat olisvat arvokkaampia ja nostajat pääsisivät tekemään FPOn ennätyksiä maksamalla ainoastaan osallistumismaksut järjestäjille. Eli FPO ainoastaan pitäisi suomenennätystilastoja ja valvoisi että kaikissa FPOn ennätysarvon kisoissa olisi asialliset tuomarit paikalla ja että kista käytäisiin edes jonkin sääntöjen mukaisesti. FPOn taloutta turhaan rasitettaisiin myös kansainvälisten liittojen jäsenmaksuilla, eli suomessa on eri tahoja, jotka muutenkin hääräävät kansainvälisesti, joten jokainen taho maksakoon maksut kansainvälisiin liittoihin, minne suhteet riittää ja myös voisivat järjestellä omia SM kisojaan (joita nyt jo järjestellään, wabdl), silti kaikilla näillä kisoilla olisi FPOn ennätysarvo.


Tämä aihe oli tuolloin 2008 tapetilla, kun Suomessa oltiin jo hetken järjestetty pro-kisoja eri säännöillä, etenkin WABDL, GPC ja WPC. Myöhemmin samana vuonna Holviala & kumppanit pitivät Helsingissä IPA-kisat, mitä moni ei ehkä muistakaan. Jo noihin aikoihin Ano ja moni muukin oli havahtunut tilanteeseen ja mihin se johtaisi. Ensiksihän se johti FPO:n jakautumiseen, tuli WPC ja FPO jatkoi toimintaansa lähinnä GPC:n alla vaikka käytännössä nostajat kilpailivat useammankin kattojärjestön alla.

Tuon ylläolevan Anon tekstin pääajatus siis oli siinä, että tätä liittorakennetta muutettaisiin eräänlaiseen kotimaiseen kattojärjestömalliin. Idea on edelleen hyvä ja on tästä eri porukoiden yhdistämisestä saman katon alle ollut puhetta myöhemmin, mm. Saken kanssa viime syksynä.

Minä en osaa perustella itselleni enkä kenellekään muullekaan mihin tarvitaan useita "liittoja" tai vielä vähemmän useita SM-kisoja. Vaikeahan tätä nykytilannetta on lajin historiaa selventämättä kertoa ymmärrettävästi kenellekään lajin ulkopuoliselle. Tavallaan useista liitoista ei ole haittaa, kun kisoja ei järjestetä päällekkäin. Ongelman muodostavat arvokisat, jotka vähäisten nostajamäärien vuoksi menettävät arvonsa nostajien jakauduttua eri liittoihin. On myös hankala kertoa miksi meillä on tässä lajissa useita MM-kisoja vuodessa vaikka loppujen lopuksi sääntöerot ovat marginaalisia, ainakin peruspertin silmin. Saati useista eri ennätystilastoista.

Kansainväliselle tasolle Suomen kokoisessa maassa näillä kotimaan kilpailijamäärillä ei juurikaan voida vaikuttaa. Ainoa tapahan saada jokin liitto suosituksi ja siten arvostetuimmaksi, on boikotoida muita kisoja ja tunnustaa vain yhtä liittoa. Heikot sortuu elon tiellä ja vain vahvimmat selviävät.

Ja nyt palataankin Anon alkuperäisen tekstin sanomaan. Koska meidän on hyvin vaikea vaikuttaa kansainvälisten liittojen arvokisoihin, tilannetta voi edes kotimaan tasolla yrittää korjata perustamalla jokin voimanoston kattojärjestö, jonka alle kuuluisivat kaikki "liitot" lukuunottamatta tietysti Suomen Voimanostoliittoa. Kattojärjestön alle kuuluvat liitot sitoutuisivat siihen, että kattojärjestö järjestää vuosittain SM-kisat, johon yritettäisiin saada ne kaikkien kotimaisten liittojen nostajat samaan aikaan lavalle.

Ja sitten tullaankin nykytilanteeseen. Kuinka moni liitto tai jonkun organisaation puolesta puhuva olisi valmis joustamaan omista säännöistään ja näkemyksistään sekä ennen kaikkea, millä säännöillä ne SM-kisat nostettaisiin. Pro-puolen voimanostossa voisi ehkä jotenkin löytyä yhteinen sävel, mutta raw-puolella se olisi äärimmäisen hankalaa, koska toisten mielestä ei saa olla missään nimessä polvisiteitä, toinen ei taas nosta ilman polvisiteitä ja kolmannen mielestä lämppärit on ok. Seuraavaksi väännettäisiin kättä monoliftistä ja sitten kun on lopulta päästy pakittamaan monoliftistä niin vängätään punnituksen pituudesta. Kun viimein olisi päästy yhteisymmärrykseen, niin joku ulkopuolinen näkee päänvaivaa doping-testeistä tai niiden puuttumisesta.

Minä lähtisin lajin arvostuksessa ja nostajien saman katon alle saamisessa Suomen mestaruus -näkökulmasta liikkeelle. IPF on hyvä esimerkki. Säännöt ovat mahdollistaneet raw-kisojen järjestämisen jo pidemmän aikaa, mutta nyt kun julkistettiin IPF:n raw MM-suunnitelmat ja tuli kotimaiset epäviralliset SM-kisat ja niitä seuranneet "oikeat" SM-kisat, niin suosiohan räjähti käsiin. Eli vaikka aiemmin olisi jo voinut kisata raakana, se ei kiinnostanut riittävästi nostajia ennen kuin saatiin raw-kisoille MM-status.

Lasse tuossa avauspostissa jo valaisi tätä tilannetta eli 2000-luvun alussa oli SVNL (IPF), FPO ja Raw Power silloin ainoana raakakisojen järjestäjänä. Raw Power kuuluu tavallaan tähän liittosoppaan vaikka emme ole koskaan liitoksi tunnustautuneet juuri tällaisten puheiden vuoksi. Raw Powerilla ei ole yhtään nostajaa jäsenenä eikä kenenkään nostamista ole rajoitettu muissa raw-kisoissa. Tokihan on toivottavaa, että nostajat arvostaisivat Raw Finaalia kunnioittaen tapahtumaa nostamalla siinä.

Alkujaan Suomessa oli vain SVNL, mutta tokihan jo silloin on järjestetty kisoja, jotka eivät olleet ns. liiton kisoja. Oli joulupenkkareita sun muita ravintolakisoja ynnä salikisoja. Eikä siitä suurempaa meteliä noussut. Tuohon ajatukseen Raw Powerin toiminta oikeastaan perustuikin. Alettiin kokoamaan yhteen innokkaita kisajärjestäjiä, jotka eivät kuuluneet mihinkään organisaatioon. Tarjottiin mahdollisuus pitää kisat Raw Powerin säännöillä, jolloin kisajärjestäjän ja nostajan etuna oli tulosten tilastointi sekä etenkin nostajan kannalta mahdollisuus päästä kovatasoiseen finaaliin. Ja konsepti on aika hyvin toiminutkin, varsinkin siihen nähden, että Raw Powerin oma satsaus on ollut aika pientä viime vuosina. Senkään vuoksi en puhuisi mielelläni liitosta.

Oman arvioni mukaan Suomessa on vuositasolla noin 1000 kilpailevaa voimanostajaa, joista ehkä noin 200 kilpailee muualla kuin SVNL:ssa. Lajin parissa on tietysti enemmänkin porukkaa ja varsinkin seurapuolella tilannetta vääristää jos voimanostajiksi lasketaan emäseuran muiden jaostojen jäsenet. Kun tätä 200 nostajaa aletaan jakamaan varuste- ja raakanostajiksi niin luku puolittuu. Osa kilpailee molemmissa kisoissa. Kertomani lukumäärät ovat siis vain omia arvioitani, mutta tuskin heittävät kauaksi totuudesta. Pointti on kuitenkin siinä, onko tuota 100-200 nostajaa varaa alkaa pilkkomaan eri leireihin. Voimanostossa kuitenkin moneen muuhun urheilulajiin verrattuna kilpaillaan suhteellisen harvoin, ehkä keskimäärin 3-4 kisaa vuodessa. Joku enemmän, joku vähemmän. Silloin on pakko vähän miettiä missä kilpailee.

Tästä aiheesta voisi jatkaa vaikka pitkästi, mutta nyt on pakko tältä erää lopettaa.

Niin ja se oma kanta. Olisin varmasti kivenä kengässä jos yritettäisiin löytää yhteinen sävel raw-puolella. Minä en tulisi hyväksymään polvisiteitä, en monoliftiä enkä 24h puntaria. Joten se niistä neuvotteluista :)

Anna Karrila
Aktiivi Jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 4:58 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Anna Karrila » Su Touko 13, 2012 9:08 pm

Jyrkille: pahoittelut edellisestä väärästä ilmauksesta, mutta koska minulla ei ole tällä hetkellä IPF:än kilpailulisenssiä, en saanut kilpailukieltoa, vaan lisenssin lunastamiskiellon, joka estää IPF:ssä kilpailemisen. Tämä ei ymmärtääkseni estä Raw Powerissa kilpailemista, eihän?

Jokatapauksessa on mielestäni todella outoa, että toisilla (liitoilla tai liittojen johtohenkilöillä) on hirvittävä tarve leimata urheilijoita ja jaella kilpailukieltoja pelkän toisessa liitossa kilpailemisen perusteella, vaikkei siitä varmasti ole kenellekään muuta kuin haittaa. Jyrkikin olisi edellisen viestin perusteella heti ilomielin ollut valmis estämään kilpailemiseni Raw Powerissa pelkästään tietyissä kisoissa kisaamisen perusteella, vaikka luulisi, ettei Raw Powerilla olisi varaa potkia pois vähiä naiskilpailijoita.

Pidän todella peukkuja, että jokin järkevä yhteistyökuvio liittojen välillä syntyy. Itselleni on ihan sama, käytänkö polvissa mitään rättejä, mutta lajin arvostus kärsii nopeasti inflaation, jos liittoja on liian monta.

Lasse Pajunoja
Viestit: 85
Liittynyt: La Huhti 25, 2009 9:27 am

ViestiKirjoittaja Lasse Pajunoja » Ma Touko 14, 2012 8:55 am

Annalle tiedoksi ja tuskin uutena tietona, että WPC järjesti kansainvälisenä liittona kansainvälisiä kisoja RAW puolella jo ennen kun suomeen rantautui GPC. Eli mahdollisuus oli kilpailla kansainvälisestikin mikäli suomessa ei riittävästi vastusta löytynyt. Toki GPAn arvokisoissa on päässyt mitaleille alemmalla tuloksella kun RAW Powerin Finaaliin pääsyyn edellyttävä tulos.
Joten tältä osinkin GPA oli täysin turha liitto.
Onko se hyvä, että usein on samana viikonloppuna 3:n eri liiton tai järjestön kilpailut samana viikonloppuna suomessa???? Kymmenen nostajaa siellä ja kymmenen täällä..
Suomessa FPO Pro Varustepuolella ja Raw Power Ry Raw kisojen järjestäjänä ehti ensin ja niillä kisoilla nyt on jo jonkin sortin tunnettavuus ja perinteet. Kaikki muut on mitä boikottiliittoja sitten onkin ja aika näyttää mitä niistä tulee. Hyvää tässä on ainoastaan mielestäni se, että tulee kilpailua ja paineita kullekin taholle järjestää laadukkaita kisoja ja markkinoida niitä hyvin että saa paikalle kilpailijoita ja yleisöä.

Avatar
Teemu Sinisalo
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1257
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 10:27 pm
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Teemu Sinisalo » Ma Touko 14, 2012 12:08 pm

Varvas kirjoitti:Ja nyt Anna, kun sait kilpailukieltoa niin et voi mennä RP Ry:n kisoihinkaan. RP Ry:n säännöissä kuitenkin sanotaan ettei kilpailukiellossa oleva saa siellä nostaa.


Anna Karrila kirjoitti:Jyrkille: pahoittelut edellisestä väärästä ilmauksesta, mutta koska minulla ei ole tällä hetkellä IPF:än kilpailulisenssiä, en saanut kilpailukieltoa, vaan lisenssin lunastamiskiellon, joka estää IPF:ssä kilpailemisen. Tämä ei ymmärtääkseni estä Raw Powerissa kilpailemista, eihän?


Nostajalistan tarkistutamme ADT:lla. Jos ADT toteaa, ettei listalla ole kilpailukiellossa doping-rikkomuksen takia olevia, tilanne on ok. Kilpailukiellossa ns. käry päällä oleva ei saa nostolupaa. Selvitämme tämän Annan tilanteen, niin saamme asian varmistetuksi.


Varvas kirjoitti:IPA on jo alustavasti sopinut yhteistyöstä Raw powerin, (Esa Mattila) WPC...


Tämä "on jo alustavasti sopinut" tarkoittaa sitä, että puhelimitse on keskusteltu siinä sävyssä, että pyrittäisiin siihen, ettei kisoja pidettäisi samana päivänä. Meidän "ainoa oikea kisamme" on Raw Finaali ja olemme esittäneet toiveen tämän kisapäivän rauhoittamista kisoilta, jos mahdollista. Olemme omassa toiminnassamme pyrkineet siihen, että sijoitamme Raw Finaalin IPF:n joukkue-SM-kisojen ja voimapunnerruksen SM-kisojen kanssa eri päivälle ja oikeastaan niiden väliin. Perinteisesti tämä on onnistunut. Tänä vuonna on Raw Finaalin alustavaksi päiväksi ajateltu lauantaita 1.12..

Raw Power ry:llä on käytännössä ollut yksipuolinen yhteistyösopimus kaikkien suomalaisten liittojen kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että olemme otaneet huomioon tulokset (IPF, GPC, WPC, FPO, IPA, GPA etc.), kun ne on tehty niiden sääntöjen puitteissa, joita itse käytämme. Näin on ollut mahdollista antaa näyttönsä Raw Finaalia varten oikestaan missä tahansa kisassa. Olen Esan kanssa samaa mieltä siitä, että polvisiteet, monolift ja 24h puntari ei ole Raw Power ry:n sääntöihin sovitettava asia.

Omana mielipiteenäni tähän aakkostapaukseen sanon sen, että Suomessa on kaksi "voimanostoleiriä":

- IPF:n alainen toiminta ja
- muu kuin IPF:n alainen toiminta.

Kummassakin "leirissä" on tai on ollut toimiva organisaatio. IPF:lle vieraat tavat saivat konkreettisen muodon, kun FPO:n syntyi (monolift, erilaiset varusteet, 24h puntari etc.). Mielestäni (tämä ei ole Raw Power ry:n virallinen mielipide) se on turhaa, mikä ei ole näiden kahden katto-organisaation alle. Tämä koskee kaikkia neljää viittä muuta liittoa (GPC, WPC, FPO, IPA, GPA). Kummassakin "leirissä" pääsee varmasti toimintaan mukaan, jos/kun haluaa tehdä töitä voimanostourheilun parissa ja - puolesta.

Willie Wessels kertoi haastattelussa, että kehonrakentajille, voimanostajilla ja vahvamiehillä on kaikilla erilainen suhtautuminen toisiin lajin harrastajiin:

- kehonrakentajat kyräilevät toisiaan koko ajan
- voimanostajat kyräilevät toisiaan kilpailutilanteessa ja kisojen jälkeen ollaan kavereita
- vahvamiehet ovat kavereita koko ajan, kisoissa kannustetaan ja autetaan toinen toista.

Jokainen voi arvioida itseään yllä mainitun mukaisesti:

olenko voimanostaja voimanostajan kropassa, kehonrakentaja voimanostajan kropassa vai vahvamies voimanostajan kropassa?
Viimeksi muokannut Teemu Sinisalo, Ma Touko 14, 2012 12:21 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Anna Karrila
Aktiivi Jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 4:58 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Anna Karrila » Ma Touko 14, 2012 12:08 pm

Ihan totta, Lasse. Ei ole kenenkään eduksi, että liittoja on liikaa, ja varmaan turhat liitot muutamassa vuodessa kuolevatkin pois tai sulautuvat suurempiin, ja lopulta jää jäljelle yksi amatööri- ja yksi pro-liitto. Halusin vain sanoa, että nyt kun liittoja on monta, on mielestäni moraalitonta leimata yksittäisiä nostajia "vääräuskoisiksi" sillä perusteella, että he ovat kilpailleet jossain tietyssä liitossa. Vaikka liittojen välillä nyt olisi kilpailua, sen takia ei pitäisi alkaa kostaa yksittäisille nostajille. Huonotasoisiin kisoihin meneminen tai siellä voittaminen ei myöskään voi olla synti sinänsä, eihän?

Itse olen kilpaillut GPA:ssa ja Raw Powerissa, joissa kummassakin kilpailuhenki on ollut hyvä ja reilu. Kun menin kisaamaan myös SVNL:ään, minut otettiin heti silmätikuksi em. järjestäjien kisoissa kilpailemisen takia. Haluaisin mennä myös WPC:n kisoihin juurikin kovatasoisten kansainvälisten kisojen toivossa, mutta toivon, ettei siellä osu kohdalle vastaavaa syrjintää muissa liitoissa kilpailemisen takia.

Avatar
Teemu Sinisalo
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1257
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 10:27 pm
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Teemu Sinisalo » Ma Touko 14, 2012 12:16 pm

Anna Karrila kirjoitti:Huonotasoisiin kisoihin meneminen tai siellä voittaminen ei myöskään voi olla synti sinänsä, eihän?


Oot oikeessa: ei se oo synti. Se on häppee... :lol:

Lasse Pajunoja
Viestit: 85
Liittynyt: La Huhti 25, 2009 9:27 am

ViestiKirjoittaja Lasse Pajunoja » Ma Touko 14, 2012 1:17 pm

Annan suoritukset ovat vailla vertaa BF, CBB, VOIMANOSTO ja Vahvanaiskilpailuissa + Koulumenestys. Silmätikuksi voi joutua muiden kateuden takia vähemmästäkin. Tämä sinänsä aiheen vierestä.

Niin kuin Esa varmasti melko oikein laskeskeli n. 200 SVNL ulkopuolista nostajaa on tällä hetkellä ja niitä sitten jaetaan moneen eri kisoihin joita on valtavan usein päällekäin tai perättäisinä viikonloppuina.

Paras kilpailullinen taso osanottaja määrällisesti ja tulostasollisesti SVNL ulkopuolella saadaan kun järjestäjinä toimii yksi RAW kisojen "suomen kattojärjestö ja yksi varuste puolelle.

Mitä enemmän kilpailuissa on osanottajia sitä enemmän se saa arvostusta ja kiinnostusta ja "meinikiä" ja sitä paremmat palkinnotkin näihin kisoihin on mahdollista saada. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Suomessa on SVNL ulkopuolla (kin) valtava määrä niin he....tin kovia nostajia niin RAW kun Varusteilla, että voi taivas varjele minkälaisia kisoja saadaan aikaan kun kaikki saadaan (saataisiin) kerralla saman Leokon alle !!! Siihen kannattaisi pyrkiä ?????????? Eikö.


Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 32 vierailijaa