Anna Karrila

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

Avatar
Sakari Selkäinaho
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1205
Liittynyt: La Marras 01, 2003 7:58 pm

Anna Karrila

ViestiKirjoittaja Sakari Selkäinaho » Ma Marras 05, 2012 3:33 pm

Uusi jäsenemme Anna Karrila aloittaa treenit tähän osioon, tervetuloa mukaan !

Sakke ja Virpi

Anna Karrila
Aktiivi Jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 4:58 pm
Paikkakunta: Turku

Anna Karrilan logi

ViestiKirjoittaja Anna Karrila » La Marras 10, 2012 5:45 am

Aloitan tänne nyt login mietteistäni voimanostoon, treenaamiseen ja kilpailemiseen liittyen. En aio pitää täällä treenipäiväkirjaa, vaan kertoa, mitä päässäni liikkuu. Aiempaa blogiani voi lukea pakkotoistolla osoitteessa http://www.pakkotoisto.com/blogs/muskelikissa/

Anna Karrila
Aktiivi Jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 4:58 pm
Paikkakunta: Turku

WPC:n MM-kisavoitto

ViestiKirjoittaja Anna Karrila » Su Marras 11, 2012 1:28 pm

Olen juuri kotimatkalla WPC:n MM-kisoista Las Vegasista. Kisoissa oli yli 700 osallistujaa, ja Suomea edusti 15-henkinen joukkue. Tulimme paikalle samalla lennolla muutaman muun suomalaisen kanssa lauantaina 3.11. totuttelemaan aikaeroon ja lämpötilaan (varjossa 27 astetta).

Tiistaina kisaa käytiin naisten raakapenkkipunnerrukssa, jossa painoluokkani (-90 kg) voitto irtosi uudella omalla ennätykselläni 120 kg. Olin kylläkin valinnut painoluokkani hyvin, koska tulokseni oli vasta päivän neljänneksi suurin. Naisten kovin raakapenkkitulos oli 140 kg.

Torstain raakavoimanoston kisavoitto ei irronnut yhtä helppolla. Painoluokkani kisa oli kovatasoinen, ja kaikkiin kolmeen lajiin syntyi uusi maailmanennätys. En ollut ennen kisannut kyykyssä ilman polvisiteitä ja siksi pelasin nostoni varman päälle. Kun kolmaskin nosto tuntui kevyeltä ja olin jo maailmanennätyslukemissa, otin neljäntenä ylimääräisenä nostona maailmanennätysraudat 165 kg. Penkkipunnerruksessa ylsin samaan tulokseen kuin singlelift-penkissä, 120 kg, joka oli niinikään kolmen lajin penkkipunnerruksen maailmanennätys. Maastavedossa minulla on kuitenkin ollut jo jonkin aikaa tekniikkaongelmaa, ja vaikka en edes kokeillut muita kuin rutiinirautoja, viimeinen nostoni meni 2-1 hylkyyn reisikannatuksesta, ja tuloksekseni jäi 180 kg. Tämän nähtyään muutaman kilon minua jäljessä yhteistuloksessa ollut kilpailija korotti maailmanennätysyrityksen perusteella maastavetoaan puoli kiloa yli minun yhteistulokseni (muutenhan korotusten on oltava vähintään 2,5 kg), ja onnistui nostossaan (läpi 2-1, ei paljoa eroa minun viimeiseen nostooni). Tässä vaiheessa luulin jääneeni toiseksi ja kävin jo onnittelemassa kisakumppaniani ja totesin joukkuetovereille, että ei tainnut tulla voittobileitä. Palkintojenjaossa kuitenkin selvisi, ettei maailmanennätysyrityksen perusteella tehtyjä puolen kilon korotuksia lasketa mukaan yhteistulokseen sen enempää kuin neljänsiä nostojakaan. Sain siis kevyempänä kultaa samalla yhteistuloksella 460 kg USA:n nostajan Anna McCloskeyn kanssa.

Kova kisa oli todella hieno kokemus, mutta samalla henkisesti todella raskas. Seuraaviin kisoihin taktiikkani onkin a) parantaa maastavetotekniikkaani niin, ettei kisavoitto jää ainakaan kiinni kevyestä mutta silti hylkyyn menevästä nostosta ja b) pudottaa painoa yhtä alempaan painoluokkaan niin, että voittoon riittää pienempi tulos. Toisaalta on henkisesti ihan hyväksi kokeilla välillä sitä toiseksi jäämistäkin. Oikea urheilija ei voita joka kerta.

No, lopulta parhain päin sujuneen kisan jälkeen päästiin sitten katselemaan Las Vegasin yöelämää. Keskusta oli mauttomuudessaan pramea, kuin suuri huvipuisto. Pelkästään ydinkeskustan rakennusten julkisivuilla oli varmasti enemmän hehkulamppuja kuin koko Suomessa. Kokemisen arvoinen yö oli, vaikka nyt väsyttää.

Oli aivan ihanaa päästä näkemään vanhoja kisatuttuja ja tietysti tutustuimme myös uusiin ihmisiin. Suuret onnittelut kaikille kisoissa menestyneille suomalaisille! Ja erityiskiitokset Ano ja Minna Turtiaiselle Suomen joukkueen paimentamisesta! Kisat olivat hyvin järjestetyt ja aikataulut pitivät. Oli hienoin kisamatka tähän mennessä!

Anna Karrila
Aktiivi Jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 4:58 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Anna Karrila » To Marras 15, 2012 4:20 pm

Nyt on WPC-kyykkyni haukuttu vajaiksi Pakkotoistolla! :D Ei taida siellä pikkupojilla tulla mieleen, ettei ylisyviä kyykkyjä kannata kisoissa muodonvuoksi tehdä, jos korkeammatkin menee läpi.

Korjailtu mavetekniikka tuntui eilen toimivan ihan hyvin. Muutoksena vanhaan tekniikkaan koetan lähteä asennosta, josa takapuoli olisi jo valmiiksi hiukan korkeammalla ja veto lähtisi selällä. Ennenhän olen koettanut hakea selkää suoraksi ja lähteä alhaalta, mistä lopputuloksena vain takapuoli noussut ensin ja tanko vasta sitten melkein suorin jaloin vetona, ja lisäksi jännitys kadonnut selästä matkalla. Nyt olen kyllä saanut jännityksen hyvin pysymään selässä, mutta GPA:n singlelift-SM-kisoissa samaista tekniikkamuutosta kokeillessani painopiste karkasi eteen. Nyt koetan tietenkin kipata painopistettä taakse. Sunnuntaina nähdään, miten tekniikka lähtee pelittämään maksimipainoilla.

Aikaeroväsymys painaa vielä ja huomenna on jo lähtö Berliiniin, IRP:n singlelift-MM-kisoihin. Ja siitä viikon kuluttua Argentiinaan GPA:n MM-kisoihin, kauden pääkisoihin. Kovasti pidän tässä peukkuja, ettei kunto lässähdä ennen tuota kauden päätöstä. On nimittäin vähän paineita menestyä omassa kotiliitossa nyt, kun menestystä on muuten tullut kaikkialta, missä olen kisannut. Onneksi pääsen pian peruskuntokaudelle :)

Avatar
frifeldt
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1009
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 12:39 pm
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja frifeldt » La Marras 17, 2012 5:14 pm

Pakkiksen kyykky kommenteille, tai millee muillekaan kommenteille ei niin hirveesti kannata laittaa painoarvoa jos nimimerkki on esim. conan tai jotain muuta paskaa. :D Omalla nimellä ku kirjottaisivat niin sitte vois selvetä onko ihmisellä mitää tietämystä edes kyseisestä asiasta..

Viikatemies
Viestit: 1
Liittynyt: Su Marras 18, 2012 5:26 pm

ViestiKirjoittaja Viikatemies » Su Marras 18, 2012 5:28 pm

Voisitko linkittää tänne haukkumiset, en meinaan millään löytänyt niitä mistään.

Anna Karrila
Aktiivi Jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 4:58 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Anna Karrila » Ma Marras 19, 2012 9:29 pm

Juttua oli suunnilleen puolessavälissä tätä sivua:

http://www.pakkotoisto.com/voimailulaji ... eoita-148/

Mutta ei mitään vakavaa, kyllä jokainen kunnon pakkislainen osaa mitätöidä toisten nostot ihan minkä vaan perusteella ja ihan riippumatta tuloksesta :D

Tuossa keskustelussa myös videolinkki, joka siis löytyy myös youtubesta ja metalin facebook-sivuilta.

Anna Karrila
Aktiivi Jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 4:58 pm
Paikkakunta: Turku

Kultaa singlelift-MM-kisoista

ViestiKirjoittaja Anna Karrila » Ma Marras 19, 2012 10:00 pm

Viikonloppuna olin Berliinissä kisaamassa IRP:n raakavoimanoston singlelift-MM-kisoissa. Siellä sain overall-kultaa penkissä tuloksella 120 kg ja kyykyssä (polvituilla) tuloksella 170 kg, ja olin toinen maastavedossa tuloksella 185 kg. Kisa oli jälleen tasainen, tällä kertaa painoluokaton pistekisa, ja jokaisessa lajissa joutui jännittämään koko sarjan kaikkien nostojen loppuun asti. Maastavedossa ero ykköseen oli puoli pistettä.

Olin aivan erityisen tyytyväinen maastavetooni, vaikkei sillä irronnutkaan ykkössijaa, koska sain vihdoin tekniikkani toimimaan. Painopiste ei karannut eteen, ei tullut reisikannatusta, selkä ei pyöristynyt. Sen sijaan nenästä alkoi tulla komeasti verta ja koko yläkroppa tuli täyteen verenpurkaumia (kertooko sekin jostain tekniikkavirheestä?), mikä oli todella noloa. Nosto kuitenkin tuntui melko kevyeltä, ja aion ensi viikolla kokeilla 190 kiloa, kunhan nenäni kestää ;)

Nyt on hirmuinen väsy, ja kiire palautua kauden viimeiseen kansainväliseen kisaan, GPA:n MM-kisoihin. Oikeastaan olen haalinut tälle syyskaudelle aivan liikaa kisoja, mutta toisaalta kai kannattaa takoa silloin, kun rauta on kuumaa. Kisat mahtuvat samaan kuntohuippuun, ja olen pudottanut painoani yli 10 kg painoluokkaa varten. Ensi kaudella koetan kuitenkin hieman valikoida, mihin kaikkiin kisoihin lähden. Ehkäpä olen vielä niin uusi tässä lajissa, että en oikein osaa suhtautua siihen, että eri liittoja on niin monta. Tuntuu, että kaikissa liitoissa pitäisi käydä kokeilemassa kykyjään, kun tulokset eivät muuten ole vertailtavissa. Powerlifting Watch auttaa :)

Avatar
frifeldt
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1009
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 12:39 pm
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja frifeldt » Ti Marras 20, 2012 9:21 am

Hyvää settiä!! Onnea!!

Anna Karrila
Aktiivi Jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 4:58 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Anna Karrila » Ke Marras 21, 2012 9:13 am

Kiitos Topi! :)

Anna Karrila
Aktiivi Jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 4:58 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Anna Karrila » La Marras 24, 2012 9:25 pm

Huomenna lähtö Argentiinaan! Sen verran hermostuttaa, etten saa enää mitään hyödyllistä tehtyä... Mutta olin jo tänään puoli päivää töissä ja kävin salilla tekemässä viimeistelytreenin (pelkkää nopeutta ja tekniikkaa: vasta nyt ekaa kertaa olin kunnolla palautunut viime viikonlopusta, niin turha ottaa enää edes aloitusrautoja), mikä meni hienosti. Eli sitten vain palautumaan.

Anna Karrila
Aktiivi Jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 4:58 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Anna Karrila » Ti Joulu 04, 2012 11:17 pm

Tuli sitten haettua kultaa myös GPA:n raakavoimanoston MM-kisoista Argentiinasta!

Olin pudottanut painoa päästäkseni alle 82,5 kg painoluokkaan yrittämään luokkaan uutta maailmanennätystä. Punnituksessa olin vain noin 78 kg, kun painoni putosi tarkoitettua alemmas varmaankin kuumuuden takia. Varjossa oli nimittäin noin 30 astetta, ja ehdin loikoilla uima-altaalla.

Voitin oman painoluokkani uusilla maailmanennätystuloksilla sekä penkkipunnerruksessa että voimanostossa. Penkkipunnerruksessa nostin oman ennätykseni, 122,5 kg, ja voimanostossa pääsin tulosriviin 175 kg, 117,5 kg, 185 kg. Hyvän vastuksen antoi Brasilian Deborah Ester, jonka kuitenkin karistin kannoiltani jo penkissä niin, että sain pelata maastavedon varman päälle.

Kisatulostani voimanostossa saattoi hieman syödä se, että voimanostopäivän aikataulu oli aivan erilainen, kuin olin luullut. Naisten kisa oli ilmoitettu alkavaksi 10.00, joten aloitin verryttelyn 9.00. Kisajärjestäjät saapuivat paikalle 10.00 ja ilmoittivat, että kisa alkaakin 11.00 ja naiset ovat kahdessa ryhmässä (olin toisessa ryhmässä). Pidin siis lämmöt yllä ja menin suurimpiin verryttelypainoihin 11.15. Kisajärjestäjät suvaitsivat sitten 11.30 ilmoittaa, että ensimmäinen ryhmä tekee kaikki 3 lajia ennen toisen ryhmän kyykkyä. Tämä oli kuulutettu espanjaksi, mutta kukaan ei-espanjaa-osaava ei tiennyt tästä. Edes kanssakilpailijat eivät viitsineet tulla kertomaan, vaan nauroivat partaansa, kun toiset joutuivat verryttelemään kaksi kertaa. Verryttelin siis uudelleen kyykkyyn, joka alkoi ehkä 13.30. Sen jälkeen kaikki kolme lajia vedettiin läpi 15 min tauoilla, niin, ettei muihin lajeihin ehtinyt verrytellä p:täkään. Varsinkin penkkiin verrytellessä ei edes hengitys ehtinyt tasaantua viimeisestä kyykystä, jossa siis möhlin 180 kg kun kaaduin eteenpäin. Maastavedossa en sitten edes kokeillut suunnittelemaani 190 kiloa, koska olin jo penkin jälkeen niin väsynyt, että pelkäsin jääväni aloitusrautoihin.

Muuten kisat sujuivat hyvin, ja nautin erityisesti GPA-liiton välittömästä tunnelmasta. Liitto on melko pieni ja uusi (mutta ainoana maailmanlaajuisena vain raakavoimanostoon erikoistuneena liittona mielestäni virallisin taho järjestämään raakavoimanoston MM-kisat!!), ja siksi kaikki nostajat hyväksytään mukaan porukkaan hyvin henkilökohtaisella tavalla. Kisoissa oli vain parisataa nostajaa, mutta mukaan oli saatu useita maailman kärkinimiä.

Ensi vuonna GPA:n MM-kisat järjestetäänkin sitten Suomessa! Sinne kaikki nostajat tervetuloa!

Nyt aloitan peruskuntokauden ja aion nauttia kovasta treenistä ilman turhia kisaherkistelyjä! Kiitokset kaikille tällä kaudella minua kannustaneille ja kisoissa auttaneille!

peltomaa
Aktiivi Jäsen
Viestit: 768
Liittynyt: Su Heinä 13, 2008 10:02 pm
Paikkakunta: pori

ViestiKirjoittaja peltomaa » Ke Joulu 05, 2012 7:27 am

Onnea Anna!!! Hullun hyviä sijoituksia kisoissa, täydet respectit meikältä...


Oot kiistatta yksi Suomen lahjakkaimmista naisista voimailussa :!:
Kuljetus J.Peltomaa OY

Anna Karrila
Aktiivi Jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 4:58 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Anna Karrila » Ke Joulu 05, 2012 1:39 pm

Hahaa, kiitos! Aina siistiä saada kehuja kovilta kisaajilta!

Avatar
Sakari Selkäinaho
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1205
Liittynyt: La Marras 01, 2003 7:58 pm

ViestiKirjoittaja Sakari Selkäinaho » Ke Joulu 05, 2012 3:00 pm

Meillä on mainiot miehemme ja naisemme maalla, merellä ja ilmassa ... ja sitten meillä on Anna Karrila !

Aivan tajutonta jälkeä, pöytä puhtaaksi joka paikassa. Aivan sama missä nostetaan. Paljon Onnea !

GPA:ta ovat monet ulkomaiset tuttuni minullekin kehuneet enkä ihmettele lainkaan. Samoin Suomessa on Jussi Mattilan johdolla hieno meininki. Välitön ja rento.

Anna Karrila
Aktiivi Jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 4:58 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Anna Karrila » To Joulu 06, 2012 10:11 pm

Kiitos Sakke!! Pidän peukkuja, että FPO:n ja GPA:n välille saadaan viriteltyä jotain yhteistyötä ensi vuodelle!

Anna Karrila
Aktiivi Jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 4:58 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Anna Karrila » Ma Joulu 10, 2012 1:15 pm

Tällä viikolla pohdinnassa, että kannattaako maastavetoa tehdä peruskuntokaudella voimaliikkeenä, ja kuinka usein maksimimaastavetoa kannattaa ottaa.

Käytännössä olen huomannut, että palaudun todella nopeasti penkistä ja melko nopeasti kyykystäkin, mutta maksimimaastavedosta palautumiseen tarvitsen yli viikon. En tiedä, voisinko ainakin joka toinen viikko korvata maastavedon jollain toisella liikkeellä, joka kuitenkin kehittäisi samoja lihasryhmiä. Toinen ongelmakohta on, että kannattaako maastavedossa tehdä nopeus/tekniikkatreeniä ympäri vuoden.

Mielipiteitä?

Ensi vuonna ajattelin aloittaa entistä enemmän voimanostoon tähtäävällä treeniohjelmalla. Lasse Pajunojalla saattaa olla näppinsä pelissä ohjelman suunnittelussa. Olen myös katsellut Sheiko- ja Westside barbell -ohjelmia "sillä silmällä", mutta eivät ne ainakaan sellaisinaan kumpikaan sopisi minulle.

Anna Karrila
Aktiivi Jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 4:58 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Anna Karrila » To Joulu 20, 2012 11:43 am

Peruskuntokausi on lähtenyt käyntiin, tässä vaiheessa jonkinlaisella mukailulla Sheiko-ohjelmasta. Olen nyt tehnyt 8 toiston sarjoja kaikissa pääliikkeissä: kyykyssä 120 kilolla, penkissä 95 kilolla ja maastavedossa 130 kilolla. Treenikierto on alle viikon pituinen, eli kauheasti ei jää aikaa palautua. Varsinkin maastavedossa joudun varmaankin tekemään välillä kevyempiä treenejä. Muutoin ohjelmassa ei tällä hetkellä ole varsinaisia nopeus/tekniikkatreenejä, vaan teen vain muutamia nopeustyyppisiä sarjoja ennen voimatreenin aloittamista. Koetan tietenkin hiukan fiilistellä palautumista, etten heti pärähdä ylikuntoon.

En aio mitään herkistellä Raw Finaalia varten, mutta ajattelin silti tulla nostamaan :) Eli Porissa reilun viikon päästä nähdään, olenko tuhlannut kaikki nostoherkkyyteni näihin PK-treeneihin.

Anna Karrila
Aktiivi Jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 4:58 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Anna Karrila » Ma Joulu 31, 2012 8:23 am

Raw Finaalista irtosi lauantaina voitto yhteistuloksella 470 kg (kyykky 170 kg, penkki 115 kg ja mave 185 kg). Penkissä ahnehdin kolmanteen nostoon 122,5 kg, mikä jäi rintaan, vaikka 115 kiloon jäi varuja. Tulosrivi oli kuitenkin mielestäni todella hyvä varsinkin siihen nähden, että olen (taas) flunssassa.

Valitettavasti kisaan ilmoittautuneet venäläiset naiset jäivät pois kisasta, joten voitosta ei tullut suurempaa taistelua. Miesten kisa sen sijaan oli kovatasoinen. Kiitokset kisajärjestäjille Lasse ja Jaana Pajunojalle ja Esa Mattilalle!

Seuraavana projektinani on sitten vähentää ylenmääräistä aerobista liikuntaani (tulee varmaan 10-15 km päivässä liikuttua jalan), jotta palautumiskapasiteettini riittäisi oikeaan treeniin. Ehkäpä flunssakierteenikin tällä loppuisi. Hankin jo bussikortin, mutta vaatii silti suuria ponnisteluja valita bussi silloin, kun jalan pääsee jopa nopeammin perille. Hissin valitseminen portaiden sijaan vaatii myös totuttelua...

Avatar
Frodo
Aktiivi Jäsen
Viestit: 2950
Liittynyt: La Helmi 19, 2005 12:08 am
Paikkakunta: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja Frodo » Ma Joulu 31, 2012 10:46 am

Kova tulos ja sitkeitä puristuksia, varsinki kyykyssä ja vedossa.
115kg oli penkissä helppo ja aattelin et klaaraat sen 122,5kiloakin, mut ens kisassa sitte!!!

Hienoa lavatyöskentelyä kaikki tyynni :)


Palaa sivulle “Voimanosto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa