Kahvi ja mut piristeet

Ravinto, lisäravinteet ja reseptit

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

marks
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1195
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 11:58 am
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

ViestiKirjoittaja marks » To Elo 23, 2007 5:03 am

Toisesta ketjusta pohjalle:

"Kahvista voisi huvikseen yrittää eroon vaikka pariksi vuodeksi vaihtelun vuoksi. Mutta mitä tilalle?"

Juotko kahvia? Jos juot niin paljonko? Ja jos juot niin miksi?

Itselläni menee 2-4 kuppia päivässä. Joskus yritän ja pääsenkin siitä pariksi päiväksi eroon, eka päivä menee tolkuttoman kovan päänsäryn kanssa. Omakohtaisia kokemuksia: Parhaimmillaan kahvi maistuu hyvältä ja piristää jonkin verran. Pahimmillaan se aiheuttaa ahdistusta, vatsakipuja ja ei edes maistu hyvältä :) Yleensä pitkän säännöllisen ja aika ison päivittäisen määrän juomisen jälkeen piristävä vaikutus tuntuu katoavan, mutta se palaa taas kun ottaa päivän tai pari iisimmin.

Entä muut piristeet kuten "energiajuomat" ja perinteinen Coca Cola yms?

Provokaatioksi vielä healthboltin juttuja aiheesta:
http://www.healthbolt.net/2006/10/30/th ... -caffeine/
http://www.healthbolt.net/2007/03/28/ho ... -too-much/

Ja Coca Colaan liittyen:
http://www.healthbolt.net/2006/12/08/wh ... right-now/
Treeniblogi


Henry Rollins kirjoitti:The iron never lies to you. .. Friends may come and go. But two hundred pounds is always two hundred pounds.

Oan
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 10:31 am

ViestiKirjoittaja Oan » To Elo 23, 2007 6:58 am

Sinnittelin pitkään ilman säännöllistä kahvinjuontia ja jopa ilman omaa keitintä. Tänä kesänä sitten sorruin ostamaankin moisen, johtuu varmaan siitä että töissä tulee automaatista ilmaista kahvia jota sitten on tottunut vanhojen partojen kanssa lipittämän.

Käyttömäärät todennäköisesti (ja toivottavasti) tippuu taas syksyn ja uuden lukuvuoden myötä. Tykkään kokeilla erilaisia kahveja, mutta perinteinen suomalainen suodatinkahvi ei mun mielestä ole nyt niin hyvää että sitä tarvitsisi jatkuvasti juoda. Vihreä tee uppoaa yleensä paljon paremmin, mutta tietysti "sumpilla" on oma aikansa ja paikkansa joita on vaikea korvata millään muulla.

Energiajuomia ja limppareita juon erittäin harvoin. Ei maistu eikä innosta. Toisekseen nykyään näkee varoittavana esimerkkinä yhä enemmän ihmisiä jotka vetää päivittäin jotain tuollaista, mikä ei mielestäni ole kovin tervettä henkisessäkään mielessä, fysiologiasta puhumattakaan.

Ylipäänsä minkä tahansa tarvittavan ravinnon ulkopuolelle menevän aineen käyttöä kannattaa joskus pysähtyä miettimään. Kuinka paljon käyttää ja miksi ihmeessä niin edes tekee, pitäisikö jättää pois?

Wunder
Aktiivi Jäsen
Viestit: 886
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 12:10 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Wunder » To Elo 23, 2007 8:31 am

Itse juon 3-4 kuppia päivässä. Viime kesänä olin jonkin aikaa kokonaan ilman kahvia, ja alkupäänsäryn jälkeen olo oli oikeasti paljon parempi ja pirteämpi. Kahvi maistui kokeiluna tauon jälkeen taas niin hyvältä, että sorruin.. Nyt vuoden jälkeen taas lähinnä ahdistaa.

Ei piristä, tulee vaan entistä tunkkaisempi olo. Nyt on elämässä vain kaikenlaista menneillään, joten sen "yhden synnin" oikeuttaa itselleen hämmästyttävän helposti.

phantom
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 11:18 pm
Paikkakunta: Joensuu

ViestiKirjoittaja phantom » To Elo 23, 2007 1:10 pm

Ennen join vähintään viisi isoa kuppia päivässä, mutta alkoi tulla ikäviä vatsaoireita, niin olen jättänyt melkein kokonaan pois. Piristävää vaikutusta en ole juurikaan huomannut, lähinnä pidän mausta ja sosiaalisen tavan vuoksi tuli/tulee juotua.

Muut energiajuomat ja colat ei juuri maistu.

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » To Elo 23, 2007 2:15 pm

kahvia tulee juotua aika runsaasti (en oo kyllä koskaan laskenut montako kuppia) mut aina sitä himassa termarissakin on et siitä on helppo ottaa.

Kokeilin tossa kuukauden ajan pitää kerran viikossa mehupäivää
http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0301/2b.htm ja täyty kyllä heti muokata sitä ohjelmaa niin että pari kuppia kahvia mahtui mukaan. Tuli pääkipua ja sen sellaista kahvitta olosta.

Energiajuomia juon satunnaisesti mutta niistä pelkästään noita sokerittomia versioita joita ainakin tunnetuimmilta merkeiltä löytyy.

Petri
Viestit: 58
Liittynyt: La Syys 16, 2006 8:54 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri » To Elo 23, 2007 6:00 pm

Kahvin suhteen olen enemmänkin panostanut laatuun kuin määrään viimeaikoina.
mutta heräämisestä parin tunnin sisällä on ihan pakko saada kahvia, muuten alkaa vituttamaan ja kiukuttamaan :)

Näätä
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Helmi 26, 2007 5:29 pm

ViestiKirjoittaja Näätä » Pe Elo 31, 2007 4:03 pm

Usiampi kuppi päivässä tulee juotua.
Kroppa on tottunut tiettyyn määrään kahavia tiettyyn aikaan. Esim. jokapäiväinen aamukahavi töissä klo 8:30 => paskalle 8:45...ja vauhilla.:)

ihra
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 1:42 pm

ViestiKirjoittaja ihra » To Syys 13, 2007 4:08 pm

Juon kahvia paljon. Pahimmillaan muutaman tayden pannullisen vahvaa tervaa paivassa. Vapaapaivina viela enemman. Iltaisin yritan olla juomatta liikaa vaikka vaikeaa se on. Olen pahasti koukussa ja nautin siita.

Kukka
Aktiivi Jäsen
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 8:45 am
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Kukka » Ma Marras 26, 2007 2:52 pm

Mulla menee kahvia tuhottomasti, ja sen päälle vielä PepsiMaxia aika lailla. Niin ikään Batteryt ja RedBullit on tulleet tutuiksi, mutta niihin nojaudun lähinnä jos edessä on yö täynnä töitä tietokoneella.

Kaikkea noista pitäisi kyllä ehdottomasti vähentää.

Matti Putkonen
Site Admin
Viestit: 483
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 2:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Matti Putkonen » Ti Marras 27, 2007 10:27 am

Aikaisemmin meni huomattavasti enemmän mutta olen nykyään korvannut suurimman osan vihreällä tellää ja rooibos teellä. Paljon tuosta kahvin juonnista oli selkeästi tapaa joka poistui itsestään kun työpöydällä oli vaan jotain kuumaa juotavaa mukissa.
"The evolution of knowledge is toward simplicity, not complexity."

marks
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1195
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 11:58 am
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

ViestiKirjoittaja marks » Ti Marras 27, 2007 10:43 am

Viimeisen n. kuukauden on mennyt 1/2 - 1 kuppi päivässä, ja fiilis on paljon parempi. Olen selkeästi kofeiiniherkkä henkilö, liiat määrät tekevät hermostuneeksi ja aiheuttavat ärtymystä ja ahdistusta (tai lisäävät olemassaolevaa). Pieni määrä on ok. Nykyään olen siirtynyt kahvin tilalla valkoiseen teehen, yrttilitkuihin (just nyt inkivääriä ja laimeaa vihreää teetä sekaisin) ja tummaan kaakaoon, eli downereita uppereiden sijaan :)
Treeniblogi





Henry Rollins kirjoitti:The iron never lies to you. .. Friends may come and go. But two hundred pounds is always two hundred pounds.

mt7
Aktiivi Jäsen
Viestit: 101
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 8:03 am
Paikkakunta: JNS

ViestiKirjoittaja mt7 » Ti Marras 27, 2007 11:18 am

Itse tulee teetä litkittyä, pari kolme kuppia päivässä, lähinnä valkoista ja vihreää :)

Ja on mulla sitten kaapissa kofeiinitabletteja varalla jos ei meinaa tentteihin luvut lähteä rullaamaan...

ihra
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 1:42 pm

ViestiKirjoittaja ihra » Ti Marras 27, 2007 11:35 am

Olen vähentänyt kahvia viimeaikoina. En viitsi juoda enää klo 15 jälkeen. Kesti hiukan aikaa tottua siihen mutta nyt nukun öisin paremmin. Oikeastaan vain pari kolme isoa mukillista päivässä enää tulee litkittyä. Vielä on varaa parantaa mutta verrattuna aikaisempaan kahvin kulutukseen tämä on jo iso edistys.

Kukka
Aktiivi Jäsen
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 8:45 am
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Kukka » Ti Marras 27, 2007 1:49 pm

Matti Putkonen kirjoitti:Paljon tuosta kahvin juonnista oli selkeästi tapaa joka poistui itsestään kun työpöydällä oli vaan jotain kuumaa juotavaa mukissa.

Tuo on niin totta, voisi kokeilla vastaavaa tapaa. Itsekin kiskon kahvia vain aamuisin ja työpäivän aikana, mutta töistä lähdettyäni en enää ollenkaan. Voisi sitä tapaa tosiaan koittaa vähän katkaista.

fatman
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 8:09 am

ViestiKirjoittaja fatman » Ti Marras 27, 2007 4:43 pm

Sellaiset 4-6 mukia päivässä, ero arki- ja vapaapäivän välillä käytännössä olematon. Arkipäivinä satunnaisesti töissä automaatti"kahvia" pieni mukillinen.
Varmasti enemmän tapa kuin tarve.
Erittäin harvoin juon energiajuomia. Ne eivät piristä sitäkään vähää mitä kahvi.

Joskus vuosia sitten olin n. vuoden verran juomatta kahvia. Silloin en huomannut mitään merkittävää ero suuntaan tai toiseen juomisella tai juomattomuudella.
Kyllähän minä olisin jaksanut, mutta kunto loppui kesken!

thepanu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 11:16 am

ViestiKirjoittaja thepanu » Ke Marras 28, 2007 9:13 am

Kahvi menee aika tasaisesti 2 isoa mukia duunissa. Kotona en yleensä jaksa kahvipannua tulille laittaa, korkeintaan viikonloppuna. Mutta, silloin tällöin, esim iltaa istuttaessa saattaa mennä suuriakin määriä kerralla ilman mitään käytännön vaikutusta mahan toimintaan tai unen saantiin.

Mutta, pakko kertoa enostani ja hänen vaimostaan. Tämä pariskunta juo kahteen pekkaan jo aamupalalla pannullisen per naama. Ja sama tahti jatkuu läpi päivän.

Niin ja energiajuomat sopivat mun mielestä ainoastaan blandikseksi.

Antti
Aktiivi Jäsen
Viestit: 116
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 1:59 pm

ViestiKirjoittaja Antti » To Joulu 13, 2007 2:35 pm

Kahvia menee 2-3 mukia per arkipäivä ja viikonloppuisin kahvia tulee juotua aika harvoin. Limua en juo oikeastaan ollenkaan (edes blandiksena) ja energiajuomia en yhtään. Tai olenhan minä tänä vuonna muistini mukaan juonut kaksi puolen litran pulloa. Jos kahvin juontiin tulee muutaman päivän tauko niin tilalle tulee aika kiva päänsärky mikä sitten loppuu aika nopeasti kahvikupillisella. Tämä on kai sitä riippuvuutta.
Muuten juomisiini kuuluu aika runsas määrä maitoa ja sitten ruuan kanssa vettä päivisin.

juzzaz
Viestit: 99
Liittynyt: Su Huhti 16, 2006 9:45 am

ViestiKirjoittaja juzzaz » La Joulu 15, 2007 9:45 am

Aamulla pari kuppia, muuten ei ollenkaan. Kahvi maistuu hyvälle, kunhan sen käytön pitää kohtuudessa Aamuisin se myös piristää ainakin minua.

marks
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1195
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 11:58 am
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

ViestiKirjoittaja marks » Ke Tammi 02, 2008 6:02 pm

Nyt joku on tutkinut että aivojen suorituskyky paranee, ei kahvilla vaan päiväunilla:

http://ucsdnews.ucsd.edu/thisweek/2007/ ... akenap.asp
Treeniblogi





Henry Rollins kirjoitti:The iron never lies to you. .. Friends may come and go. But two hundred pounds is always two hundred pounds.

matii
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 1:22 pm
Paikkakunta: OULU
Viesti:

ViestiKirjoittaja matii » Ke Tammi 02, 2008 11:31 pm

Mä taisin lukea vähän aika sitten jostain fitness-lehdestä päiväunien merkityksestä. Siellä myös käytettiin päikkäreistä sanaa voimaunta :)
Viimeksi muokannut matii, Ke Tammi 02, 2008 11:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.


Palaa sivulle “Ravinto ja painonhallinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa