Kotiteatteri

Yleistä höpinää.

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

Avatar
Mikko Backman
Hese - PRO
Viestit: 1643
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 2:06 am
Paikkakunta: Turku

Kotiteatteri

ViestiKirjoittaja Mikko Backman » La Helmi 12, 2005 5:08 pm

Minkäslaisia värkkejä porukalla täällä on?

Pientä päivitystä pitäis suorittaa vanhojen tilalle, mutta pää ja keskikaiutin tuottaa vähän harmaita hiuksia.

Vahvarina Yamahan RXV650 tai 750.
Takakajareina saa jatkossakin olla Jamon E370

3 vaihtoehtoa olisi.

Wharfedale:
Keski: Diamond CM
Pää: Diamond 9.5 tai 9.6
http://www.wharfedale.co.uk/diamond9/range.htm

Audio Pro:
Keski: Evidence E.4 (samaa sarjaa, mutta ihan paska??)
Pää: Evidence E.6
Tai
Keski: Black Vector v2
Pää: Black diamond v2
http://paavonkone.fi/evidence.php

Vahvin vaihtoehto wharfen ohella Canton:
Keski: LE 150
Pää: LE 170
http://www.canton.de/www/index.php4?pg_id=13,13,,2,en


Ja tietenkin sitten muitakin vaihtoehtoja otetaan vastaan. Mutta keski+pääkajareiden hinta ei mielellään yli 800euroa.

Avatar
JiiTee
voimanyplääjä
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 7:02 pm

ViestiKirjoittaja JiiTee » La Helmi 12, 2005 5:44 pm

Mä olen itse rakentanut omat kajarit HiFi-rakennussarjojen mukaan:

* edessä 3 kpl HiFi 45/3
* subbarit 2 kpl HiFi 100/1
* takana 2 kpl HiFi 12c

Minä itse ja naapurit ovat olleet tyytyväisiä varsinkin tuohon alapään basson toistoon :D Eli jos sulla ei kasva peukalo kasva keskellä kämmentä, niin ainaskin hintalaatusuhteeltaan hyvä vaihtoehto on rakentaa toistopään värkit itse.

Noiden hinnaksi itse rakennetuina on tullut 1500,- ja siihen sitten päätteet lisäksi.

Avatar
Aleksivaan
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 7:33 pm
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja Aleksivaan » La Helmi 12, 2005 6:03 pm

Pääkajareiks AW-36 - Koaksiaalinen pilarikaiutin bassontoisto ulottuu noin 30 hertsiin

Sähköiset osat 230 € / kaiutin

keskikajariks AW-10 Coax

Sähköiset osat 135 € / kaiutin

jos ei bassontoisto riitä niin subbariks peerlesin 12" XLS elementtiä passiivisäteilijä ja joku tehokas pääte.Menee 16hz ja basso on semmonen että tippuu hampaat suusta :twisted:

Nuo oli ovh.hintoja www.powerset.fi tuolta saa ihan hyvään hintaan nuo kun pyytää tarjouksen vaan :D

Ite kun väsää niin säästää rahaa :) tulee reilusti halvemmaks kun valmiit vaikka teettää nuo kotelot jossain muuallakin.

Avatar
Jarmo Roine
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 1654
Liittynyt: La Tammi 17, 2004 6:43 pm
Paikkakunta: Masala
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarmo Roine » La Helmi 12, 2005 6:06 pm

Mulla on audio pro:n etu ja keskiääni, jamon takakaiuttimet.
Suosittelen rahojen laittamista kunnon subbariin, silloin riittää pienet hyllykaiuttimet etu ja keskiääniin!

Edit. mulla on ego sarjaa (313 ja 414), http://paavonkone.fi/ego.php ja oon kyllä tosi tyytyväinen.

Avatar
Aleksivaan
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 7:33 pm
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja Aleksivaan » La Helmi 12, 2005 6:22 pm

Kyllä elokuvia katsoessa ja musiikkia kuunnelessa isot kaiuttimet on mun mielestä parempi yhdistelmä kuin purkit+subbari.toisto ulottuu isoissa kajareissa niin alas, että lisäbassoa ei välttämättä tarvita ja stereo kuva säily helpommin yhtenäisenä.

Avatar
JiiTee
voimanyplääjä
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 7:02 pm

ViestiKirjoittaja JiiTee » La Helmi 12, 2005 6:27 pm

Aleksivaan kirjoitti:Kyllä elokuvia katsoessa ja musiikkia kuunnelessa isot kaiuttimet on mun mielestä parempi yhdistelmä kuin purkit+subbari.toisto ulottuu isoissa kajareissa niin alas, että lisäbassoa ei välttämättä tarvita ja stereo kuva säily helpommin yhtenäisenä.


Samaa mieltä, mutta jos on sekä että.

j. henriksson
Aktiivi Jäsen
Viestit: 252
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 1:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja j. henriksson » La Helmi 12, 2005 6:40 pm

Tällä hetkellä kaiuttimina on 5 x Kef Cresta 2 eli keskikokoiset hylly/jalusta kaiuttimet. Ei subbaria lainkaan. Kuinka mä kehtaan! :oops:

Ääni on ihan kohtuullinen. "Pikku" kaiuttimien kanssa kannattaa panostaa jalustoihin eikä haudata niitä kirja hyllyyn yms.

Tatu Karhu
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 7116
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 12:10 pm
Paikkakunta: Naantali

ViestiKirjoittaja Tatu Karhu » La Helmi 12, 2005 7:44 pm

Yamahan vanha vahvistin avx-700,edessä Jamon sound 150 kolmitiekaiuttimet takana vanhat kaksitiekaiuttimet,Wharfedalen keskikaiutin valdus center ja aktiivisubbari 10"elementillä ja 150 wattisella vahvarilla model sw-12 :P
Viimeksi muokannut Tatu Karhu, Ma Helmi 14, 2005 9:26 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vanha voimailee sisulla ja sydämmellä.

Avatar
JiiTee
voimanyplääjä
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 7:02 pm

ViestiKirjoittaja JiiTee » La Helmi 12, 2005 8:32 pm

Tässä on kuva systeemistä: http://jiitee.kapsi.fi/Kuvat/kotiteatteri.jpg

Telkkari on ihan helvetin hyvä :D

Avatar
Jarmo Roine
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 1654
Liittynyt: La Tammi 17, 2004 6:43 pm
Paikkakunta: Masala
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarmo Roine » La Helmi 12, 2005 9:21 pm

JiiTee kirjoitti:
Aleksivaan kirjoitti:Kyllä elokuvia katsoessa ja musiikkia kuunnelessa isot kaiuttimet on mun mielestä parempi yhdistelmä kuin purkit+subbari.toisto ulottuu isoissa kajareissa niin alas, että lisäbassoa ei välttämättä tarvita ja stereo kuva säily helpommin yhtenäisenä.


Samaa mieltä, mutta jos on sekä että.


Olen täysin eri mieltä, isot kaiuttimet ei ikinä pysty samaan kuin erillinen bassokaiutin. Eikä sitä mitään purkkeja tarvi ostaa vaan normaalit hyllykaiuttimet jotka toistavat keskiääniä ja diskanttia!

Avatar
JiiTee
voimanyplääjä
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 7:02 pm

ViestiKirjoittaja JiiTee » La Helmi 12, 2005 9:29 pm

Olen täysin eri mieltä, isot kaiuttimet ei ikinä pysty samaan kuin erillinen bassokaiutin. Eikä sitä mitään purkkeja tarvi ostaa vaan normaalit hyllykaiuttimet jotka toistavat keskiääniä ja diskanttia!


Perustelu omalle kokoonpanolle on se, että 45/3 toisto alkaa hiipumaan 35 Hz merkittävästi saavuttaen 6dB vajeen 28 Hz kohdalla. Täten molemmat suppaset ovat viritetty tätä silmällä pitäen, eli toisto alkaa 35 Hz loppuen lähes viivasuorana 20 Hz asti. Äänimaailma on yhteneväinen näilllä eväin.

Avatar
Mikko Backman
Hese - PRO
Viestit: 1643
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 2:06 am
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Mikko Backman » Su Helmi 13, 2005 12:50 am

Jarmo Roine kirjoitti:Mulla on audio pro:n etu ja keskiääni, jamon takakaiuttimet.
Suosittelen rahojen laittamista kunnon subbariin, silloin riittää pienet hyllykaiuttimet etu ja keskiääniin!

Edit. mulla on ego sarjaa (313 ja 414), http://paavonkone.fi/ego.php ja oon kyllä tosi tyytyväinen.


Mulla on Yamahan YST150 subbari ja ihan hyvin on riittänyt tähän mennessä.

Avatar
Aleksivaan
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 7:33 pm
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja Aleksivaan » Su Helmi 13, 2005 1:01 am

No kyllä isoissa kaiuttimissa on hyvinä puolina se että ne ovat yleensä herkempiä ja kestävät myös enemmän tehoa.No ehkä isot kaiuttimet ei voita subbaria bassontoistossa,Basson määrässä ainakaan mutta laadussa kyllä voittaa,jotkut tuntuu tykkäävän että bassoa pitää olla ja laadulla ei olekkaan niin merkitystä :(
Kyllä normaali kuuntelussa (stereo) ainakin isot pääkaiuttimet loihtii avaramman äänen kuin pienet ja noissa jalusta/hyllykaiuttimissa tuppaa olemaan yleensä aika pienet keskiääni/basso elementit,että ei ne keskiäänetkään toistu niin napakasti.Kotiteatterikäytössä tietysti parempi ratkaisu on erillinen subwoofer mutta musiikin kuuntelussa sitä ei juurikan tarvitse jos pääkajareitten toisto ulottuu vähänkin alemmas.Ainakaan noissa alle 500e aktiivisubeissa ei voi paljoa bassontoistosta puhua.Järeät pääkaijuttimet vaan niin on sitten nautinto kuunnella musiikkiakin kaksikanavaisena. :)

Avatar
Mikko Backman
Hese - PRO
Viestit: 1643
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 2:06 am
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Mikko Backman » Su Helmi 13, 2005 1:25 am

Tunnistaako vahvistin automaattisesti mikä impedanssi kajarilla on käytössä. Malli siis olisi tuo Yamaha RXV650/750.
Jos ostan pääkajareiksi 4 ohmin kajarit, niin pitääkö muutkin (center+takakajarit) olla myös 4 ohmin, vai voiko ne esim olla 8 ohmia??

Avatar
Aleksivaan
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 7:33 pm
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja Aleksivaan » Su Helmi 13, 2005 1:58 am

Voi olla että siinä vahvistimessa oleva suojus katkaisee virrat jos on vääränlaiset kajarit.kun kytketään suurempaa kuormaa-
--------->pienempää impedanssia olevat kajarit vahvistimen täytyy antaa enemmän virtaa,ja virranantokyky voi ylittyä ja ääni alkaa säröytymään, yleensä ylivirtasuojat menevät päälle, ja vahvari sammuu.
:shock:

Yleensä vahvistimessa on suositus minkälaisia kajareita käyttää missäkin kanavassa(lukee takapaneelissa impedianssi) Taitaa nuo jammun vahvarit työntää 4 ohmiin eniten tehoakin.Voi mun mielestä olla ihan hyvin 8 ohmin kajarit takana ja keskelläkin vaikka etuset olisi 4ohm.Jokaisen kanavan taso säädetään kuitenkin erikseen :twisted:

Avatar
Mikko Backman
Hese - PRO
Viestit: 1643
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 2:06 am
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Mikko Backman » Su Helmi 13, 2005 2:48 am

Aleksivaan kirjoitti:Voi olla että siinä vahvistimessa oleva suojus katkaisee virrat jos on vääränlaiset kajarit.kun kytketään suurempaa kuormaa-
--------->pienempää impedanssia olevat kajarit vahvistimen täytyy antaa enemmän virtaa,ja virranantokyky voi ylittyä ja ääni alkaa säröytymään, yleensä ylivirtasuojat menevät päälle, ja vahvari sammuu.
:shock:

Yleensä vahvistimessa on suositus minkälaisia kajareita käyttää missäkin kanavassa(lukee takapaneelissa impedianssi) Taitaa nuo jammun vahvarit työntää 4 ohmiin eniten tehoakin.Voi mun mielestä olla ihan hyvin 8 ohmin kajarit takana ja keskelläkin vaikka etuset olisi 4ohm.Jokaisen kanavan taso säädetään kuitenkin erikseen :twisted:


Löysin manuaalin. Siellä oli että etukajarit 4 ohmia tai enemmän.. Ja keski+takakajarit 6 ohmia tai enemmän. Jos käytti a tai b:tä, jos taas a+b, niin sitten etukajaritkin oltava 8 ohmia.

Avatar
wilpo
Forum's Sparefuse
Viestit: 784
Liittynyt: Ma Kesä 30, 2003 11:05 am
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

ViestiKirjoittaja wilpo » Su Helmi 13, 2005 10:09 pm

Itelläni on vahvarina: Sony STR-DB840
Pääkaijottiment Dalin ja taka ja keskikajarit on Paradigm
Subbari: aktiivinen 12" paradigm
Tv: Finlux 100 hz 32"
DVD soitin: Pioneer DV-535
Digiboxi: Humaxin kovalevy boxi.

Avatar
Jarmo Roine
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 1654
Liittynyt: La Tammi 17, 2004 6:43 pm
Paikkakunta: Masala
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarmo Roine » Ma Helmi 14, 2005 5:07 am

Minulla oli ennen Paradigm monitor 7 kaiuttimet, parhaimmat mitä on ollut...Loistava hinta/laatusuhde!

Avatar
Jamaalx
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2003 5:29 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Jamaalx » Ma Helmi 14, 2005 8:51 am

JiiTee kirjoitti:Mä olen itse rakentanut omat kajarit HiFi-rakennussarjojen mukaan:

* edessä 3 kpl HiFi 45/3
* subbarit 2 kpl HiFi 100/1
* takana 2 kpl HiFi 12c

Minä itse ja naapurit ovat olleet tyytyväisiä varsinkin tuohon alapään basson toistoon :D Eli jos sulla ei kasva peukalo kasva keskellä kämmentä, niin ainaskin hintalaatusuhteeltaan hyvä vaihtoehto on rakentaa toistopään värkit itse.

Noiden hinnaksi itse rakennetuina on tullut 1500,- ja siihen sitten päätteet lisäksi.


Saako noihin 45/3 vielä jostain niitä nauhadiskanttielementtejä ?

Itselläni moiset osina, vain nuo diskantit puuttuu.

Avatar
Janne.H
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 2631
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 10:02 am
Paikkakunta: Forssa

ViestiKirjoittaja Janne.H » Ma Helmi 14, 2005 9:02 am

Mulla on kyseinen kokoonpano:
Yamaha RXV-420 viritin vahvistin
Yamaha DVD soitin
Sony SS-E 357 pääkajarit joissa 2x8" Bassot/kajari
Yamaha keski kajari
OR 5.1 Taka kajarit

Pitäis kans mennä kattoon tänään vähän päivitystä noihin.
Keski kajari sais ainakin olla parempi.
"You get out what you put in "
Ryan Kennelly


Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa